خازن
نوشته شده توسط : مهران.ن

خازن:

خازن در انواع مختلف و ظرفیت ها ی مختلف در بازار وجود دارد . خازن در اصل وظیفه ی خازن گرفتن ولتاژ از منبع است ودر خود ذخیره میکند.واز این ویژگی ذخیره ولتاژ در مدارات به صورت های مختلف استفاده می کنیم.خازن ها در  ولتاژ ها و ظرفیت های مختلف در بازار وجود دارد و هرچه ظرفیت و ولتاژ اسمی خازن بالا تر شود قیمت آن هم بالا تر میشود . واحد ظرفیت در خازن فاراد است و به پاس قدر دانی از دانشمند مخترع آن گذاشته شده است و چون فاراد واحد بزرگی است از واحد های کوچک تر آن یعنی میکرو فاراد ، نانو فاراد ، پیکو فاراد  استفاده میشون که واحد های بسیار ریزی هستند .خازن دارای دو پایه است که در ظرفیت های پایین در حد پیکو و نانو فاراد پایه های این خازن قطبی ندارد (یعنی مثل مقاومت مثبت و منفی ندارد)اما در ظرفیت های میکرو فاراد این خازن دارای قطب های مثبت ومنفی می باشد.

شارژ خازن:

هنگامی که خازن را به یک باتری یا منبع وصل کنیم با رعایت قطبین ، خازن دارای بار الکتریکی می شود که می کویند خازن شارژ شده است.

دشارژ خازن:

به تخلیه ی بار الکتریکی خازن ،دشارژ خازن گویند و میگویند خازن دشارژ شده است که دشارژ خازن می تواند با برخورد دو پایه به یکدیگر صورت بگیرد.

انواع خارن: 

 خازن ها دو نوع هستند خازن های ثابت ومتغیر که تریمر نام دارند و در مدار های فرستنده وگیرنده ی رادیویی برای تغیر فرکانس مورد استفاده قرار می گیرند.اماخازن ها ثابت در انواع گوناگون مثل سرامیکی ، تانتانیوم، پلوستر ، شیمیایی ، کاغذی و هوایی و... وجود دارد و این اسم ها را یر جنس دی الکتریکی داخل قرار داده اند .دی الکتریکی ماده ایی است که بین دو ورقه ی مثبت و منفی قرار دارد و باعث فاصله میان این صفحات داخل میشوند. ولی در میان این خازن ها فقط نوع شیمیایی یا الکترولیتی (که در ظرفیت های بالا میکرو وجود دارد) و سرامیکی و پلوستر(که در ظرفیت های پیکو و نانو هستند) 

ولتاژ اسمی خازن:

ولتاژ اسمی و ظرفیت خازن  فقط در نوع شیمیایی یا الکترولیتی روی ان نوشته شده است .ولتاژ اسمی خازن نشان می دهد که حداکثر ولتاژی که می تواند این خازن تحمل کند چقدر است. و اگر بیشتر از حد به خازن ولتاژ بدهید خازن می ترکد پس سعی کنید همیشه ولتاژ خازن را از ولتاژ منبع کمی بالا تر بگیرید . واگر هم نمی دونید می توانید ولتاژ که می خواهید به خازن بدهید را در 1.5 ضرب کنید و خازنی با این ولتاژ بخرید.مثلا می خواهید 12 ولت به یک خازن برهید اما نمیدانید چه خازنی با این ولتاژ بخرید . میتواند 12را در 1.5 ضرب کنید که 18 میشود و برای اینکه 18 جزو استاندارد های ولتاژ نیست یک خازن 16 ولتی می خرید.

(توجه خازن های سرامیکی میتوانند حدودا حداکثر 70 ولت  و پلوستر میتوانند تا حداکثر 150-200 ولت را تحمل کنند)

 





:: بازدید از این مطلب : 1828
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: