مقاومت
نوشته شده توسط : مهران.ن

مقامت:
 

مقاومت در نوع ها ، توان ها ، خطاها و اهم های مختلف تولید می شود و بستگی به نوع و محل مصرف آن دارد.

انواع مقاومت:

مقاومت ها در دو نوع متغیر و ثابت هستند.

مقاومت متغیر:

مقاومت متغیر همانطور که از اسمش معلوم است اهم آن تغیر می کند و می توان به صورت دستی از صفر تا ماکزیمم آن رساند. ودارای سه پایه هستند که به نوع کاربرد آن در مدار از پایه های آن استفاده می شود.
 


مقاومت ثابت:

مقاومت ثابت همانطور که از اسمش معلوم است اهم آن تغیر نمی کند و در جنس ها و توان و خطا های مختلف در بازار عرضه می شود.که شامل مقاومت های سیمی ، کربنی ، آجری(توان بالا) هستند.

مقاومت سیمی:

این نوع مقاومت ها از توان بالایی برخوردار اند(2 تا 250 وات). این نوع مقاومت ها کمیاب ، گریان قیمت ، سنگین و حجیم هستند.و در مدارات الکترونیکی کاربردی کمی دارد.(به جز در موارد ولتاژ یا آمپر های بالا).

مقاومت آجری:

این نوع مقاومت ها تقریبا توان بالا دارند و در نوع 5 وات و 10 وات در بازار وجود دارد و قیمتی مناسب (حدود 200 تومان) دارد.و در مدارات توان بالا مصرف می شود .جنس داخل ای مقاومت سیم بسیار باریک است و جنس وقالب رویی آن گچی است.

مقاومت کربنی:

این نوع مقاومت در توان های پایین تر در 3 ، 2 ، 1 ، 0.5 ، 0.25 ، 0.125 تولید می شود و در الکترونیک کاربرد بسیار بسیار زیادی دارد مخصوصا 0.25 وات که در بازار فراوان است و با قیمتی بسیار ناچیز حدود 10 تومان در بازار موجود است.

مقاومت نوری:



این نوع مقاومت ها بسیار در ساخت رباط ها وسنسور های نوری کاربرد دارد .و دارای حجمی کم و قیمتی حدود 150 تومان می باشد.این نوع مقاومت به نسبت بر خورد نور به آن اهم آن کم و زیاد می شود یعنی اگر نور کامل به او برخورد کند اهم آن تقریبا صفر میشود و در تاریکی به ماکزیمم خود حدود 100کیلو اهم تا 1مگا اهم میرسد.وبه اسم های فتوسل یا فتو مقاومت یا LDR در بازار رایج است.

مقاومت حرارتی (NTC-PTC):

این نوع مقاومت دو نوع است با ضریب حرارتی مثبت PTC یا منفی NTC وجود دارند . ضریب حرارتی منفی با افزایش دما اهم آن به صفر نزدیک می شود ولی ضریب حرارتی مثبت با کاهش دما اهم آن کاهش می یابد و به صفر نزدیک می شود. قیمت تقریبا مناسبی دارد و با نام های لاتینی PTC -NTC در بازار به فروش می رود . 





:: بازدید از این مطلب : 1307
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: