دیود
نوشته شده توسط : مهران.ن

دیود:

دیود در الکترونیک کاربرد های زیادی دارد و انواع گوناگونی دارد اما ما در اینجا پرکاربرد ترین و ارزان ترین آن ها که در بازار فراوان هستند را به شما معرفی می کنم.

دیود یکسوساز:

دیود های یکسوساز در آمپر های مختلف در بازار فروخته میشود .این دیود ها دو پایه دارند کاتد - و آند +. کار این دیود ها همانطور که از اسمش پیدا است یکسو ساز است یعنی فقط نیم موج را از خود عبور می دهد وجلوی عبور موج دیگر را میگیرد .مثلا اگر به سمت کاتد یا منفی آن یک موج مثبت و منفی بدهیم فقط قسمت منفی را از خود عبور می دهد و در پایه ی آند آن نیم موج یا سیکل منفی داریم. قیمت این دیود ها ارزان است ودر بازار فراوان هستند. مثال 1N4001 تا 1N4007 که توان کشیدن 1 آمپر را دارند و از ولتاژ 50ولت و تا 1000ولت کار می کنند.یعنی 1N4007 می تواند حداکثر 1000 ولت و 1 آمپر راتحمل بکند قیمت همه ی این شش نوع دیود یک قیمت ویک اندازه دارد دارند پس بهتر است همین 1N4007 خرید.توجه این دیود و دیود شیشه ایی فقط در بایاسینگ مستقیم عبور می دهد یعنی ولتاژ مثبت فقط می تواند از پایه ی آند وارد شود و بالعکس.

دیود شیشه ایی:

این دیود می تواند در بایاسینگ مستقیم فرکانس های بالا را از خود عبور دهد . این دیود قیمت بسیار پایینی دارد.و بیشتر در تلفن ها و مدارات مرتبط به تلوزیون استفاده می شود. این دیود که به اسم 1N4148 در بازار به فروش می رود میتواند حداکثر آمپری حدود 50 میلی آمپر و ولتاژی حدود 50 تا 100 ولت را تحمل کند. این دیود ها هم دو پایه دارند کاتد - و آند +.

دیود زنر:

دیود زنر ، دیودی است که ولتاژ را تثبیت میکند به طور مثال اگر هر ولتاژی اما با حداکثر آمپر 20 تا 30 میلی امپر را به یک دیود زنر 3 ولتی بدهیم . و دو سیم را به دو پایه ی آن وصل کنیم ولتاژی دقیق 3 ولت و امپری حدودا 20-30 میلی آمپر خواهیم داشت.تنها ضعف این دیود داشتن امپر پایین آن است.این دیود ها هم دو پایه دارند کاتد - و آند +.قیمت این دیود ها هم بسیار پایین در حدود 25 تا 75 تومان میباشد و نسبت به قیمتش کار بسیار مفیدی انجام میدهد.اساس کار این دیود در بایاسینگ معکوس آن است.(بایاسینگ معکوس یعنی به پایه ی آند ولتاژ منفی وارد شود و بالعکس که ولت شکست وارد شود در غیر این صورت این دیود مانند دیود شیشه ایی عمل می کند ولی با ولتاژ شکست پایین.
 





:: بازدید از این مطلب : 3581
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: